Google Analytics se řadí mezi nejpoužívanější analytické nástroje, díky kterému můžeme získat statistická data o uživatelích webových stránek. Jde o velmi šikovný nástroj, který vám usnadní spoustu práce a budete ho s radostí používat denně. Lze díky němu sledovat jak historickou tak aktuální návštěvnost webu, uživatelské chování, jejich konverze a mnoho dalšího.
Pokud jste úplnými začátečníky nebo zatím nemáte k žádnému účtu přístup, můžete vyzkoušet přístup k ukázkovému účtu firmy Google. Jde o experimentální firemní účet, kde si můžete ledacos v praxi vyzkoušet dříve, než se odhodláte pro vlastní. Nám tento účet poslouží pro vysvětlení základů práce s Google Analytics.
Základní přehledy v Google Analytics
V reálném čase – aktuální data shrnující dění na webu v přítomném čase
Publikum – základní přehledy návštěvnosti webu
Akvizice – nejdůležitější informace o návštěvnících webu
Chování – podrobné informace o chování návštěvníků webu
Konverze – data o plnění cílů webu (cíle, elektronický obchod, cesty zákazníka atd.)
Všechny kategorie MENU si projděte a porozhlédněte se co se nachází uvnitř. Některé přehledy vám budou připadat více či méně zajímavé. Záleží taky na tom, čemu se vaše stránky věnují a co je váš primární cíl. My se budeme dále věnovat jen tomu nejdůležitějšímu a tím je základní pohled na data, který by měl znát každý marketér. Stručně řečeno, co byste měli najít i o půlnoci a vědět co to znamená.
Základní pohled na data
Data lze samozřejmě filtrovat z mnoha pohledů. Základem je filtrovat z pohledu DATA a to jednoduchým nastavením časového období. Můžete si ručně vybrat úsek OD – DO, nebo využít předvolené časové období. (včera, minulý týden, minulý měsíc atp.) Je zde také možnost porovnávat data mezi sebou a vybrat dva časové úseky.
Report akvizice
Každý den budete koukat do přehledu Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj / médium. Tady se nachází srdce vašeho webu. Uvidíte zde odkud k vám přicházejí návštěvníci, kolik jich je nových, jaké % opustilo stránky, jak dlouho u vás průměrně jsou a hlavně, jestli splnili nějaký z vašich cílů. Pokud jste si propojili data s Google Ads a používáte u dalších kampaní na FB nebo Skliku UTM parametry, uvidíte zde, jak vám jednotlivé zdroje fungují.
Výkon placených reklam na Google
Pokud máte spuštěny kampaně na platformě Google Ads, budou Vás průběžně zajímat její výsledky. Ty najdete v sekci Akvizice – Google Ads. Výkon kampaně můžete sledovat jak v Google Analytics, tak také přímo v Google Ads. Každý ze systémů, ale nabízí trochu jiné přehledy. V Google Analytics najdete základní přehled výkonnosti jednotlivých kampaní. Můžete se blíže podívat na vyhledávací dotazy, nejčastější cílové URL atd.
S těmito daty se dá dále pěkně pracovat, vyvozovat závěry o fungování stránek a na jejich základě upravovat běžící kampaně, SEO nebo další. Více o práci s daty si vysvětlíme v podcastu, který najdete zde.